List św. Pawła do Rzymian
Nazwa:
Apostoł Paweł pisząc list do Rzymian nie nadał mu przypuszczalnie żadnej nazwy. W najstarszych manuskryptach nowotestamentowych występuje tytuł “Do Rzymian”. Późniejsze manuskrypty poszerzają nazwę listu przez opisanie “List św. Pawła do Rzymian”. Do tej tradycji nawiązują późniejsze przekłady listu.
Treść:
Treścią listu św. Pawła do Rzymian jest problematyka sprawiedliwości z wiary, jak również różne zagadnienia związane z jego planowaną podróżą do Rzymu, a także sprawy praktyczne. Myślą przewodnią listu do Rzymian jest powszechny stan grzechu ludzkości i powszechne miłosierdzie Boże, prowadzące człowieka na drogę życia, na której może otrzymać nie tylko przebaczenie, ale także uświęcenie charakteru. Drogą tą jest wiara w Jezusa Chrystusa, który umarł, zmartwychwstał i wniebowstąpił, oraz oręduje tam za nami.
Autorstwo:
Pawłowe autorstwo listu do Rzymian nigdy nie było poważnie kwestionowane przez uczonych chrześcijan ani w starożytności, ani też w naszych czasach.
Tło historyczne:
W czasach, gdy ap. Paweł pisał list do Rzymian, w stolicy imperium istniał już liczny zbór chrześcijański. Przypuszczalnie zbór ten powstał w środowisku judejskim, które istniało w Rzymie już od czasów Pompejusza. List do Rzymian został napisany przez ap. Pawła w Koryncie podczas jego ostatniego trzymiesięcznego pobytu w ramach trzeciej podróży misyjnej na początku 58 roku w czasach cesarza Nerona.
Podział księgi:
Wstęp
- Pozdrowienie: 1,1—7.
- Osobiste wyjaśnienia: 1,8—15.
I. Zagadnienia doktrynalne: 1,16—11,36.
- Prawda o usprawiedliwieniu przez wiarę: 1,16—5,21.
- Prawo życia i śmierci: 6,1—8,39.
- Uprzywilejowane stanowisko Izraela: 9,1—11,36.
II. Praktyczne zastosowanie zasady o usprawiedliwieniu z wiary: 12,1—15,13.
- Chrześcijańskie poświęcenie: 12,1.2.
- Chrześcijanin jako członek Kościoła: 12,3—8.
- Stosunek chrześcijanina do bliźnich: 12,9—21.
- Stosunek chrześcijanina do władz świeckich: 13,1—7.
- Chrześcijański dług miłości: 13,8—10.
- Bliskość powtórnego przyjścia Chrystusa: 13,11—14.
- Potrzeba wzajemnej wielkoduszności: 14,1—15,13.
III. Uwagi dodatkowe: 15,14—16,23.
- Wyjaśnienie motywów listu: 15,14—33.
- Życzenia: 16,1—16.
- Ostrzeżenie przed fałszywymi nauczycielami: 16,17—20
- Pozdrowienie od towarzyszy i znajomych: 16,21—23.
Zakończenie
- Życzenie łaski Bożej: 16,24.
- Doksologia: 16,25—27.
Źródło: Wydawnictwo "Znaki Czasu" Warszawa
www.znakiczasu.pl